Membina rumah ( bina rumah atas tanah sendiri ) bermula lama sebelum asas dibuang. Malah, pembinaan sangat menarik apabila pemilik rumah mempunyai rancangan yang baik dan pembina yang jujur. Untuk mengelakkan kesilapan yang mahal semasa proses pembinaan, mulakan dengan lima langkah penting ini. Apabila anda berpindah dari rumah impian ke rumah sebenar, pastikan anda bertanya dan berkongsi perkembangan anda dengan orang yang telah melalui proses tersebut.Rancang Anggaran Anda

1. Rancang Anggaran Anda

Mula sekarang untuk berfikir tentang berapa banyak yang anda mampu untuk dibelanjakan dan berapa banyak membina rumah baru anda mungkin harganya. Kemungkinan anda akan memerlukan pinjaman pembinaan dan gadai janji. Tidak terlalu awal untuk mengetahui saiz pinjaman yang anda layak. Juga, mengetahui kos kira-kira akan membantu anda mengubahsuai rancangan bangunan anda untuk memenuhi anggaran anda. Apakah beberapa idea yang boleh menjimatkan wang anda?

Wang adalah salah satu halangan yang paling besar dan boleh menjadi sekeping yang paling rumit untuk teka-teki pemilikan rumah. Kenapa harga sentiasa naik tetapi tidak pernah turun? Sekiranya harga petrol turun semasa pembinaan, kenapa tidak bolehkah penjimatan kos itu disalurkan kepada pemiliknya? Berhati-hati dengan bank yang ingin memberi pinjaman lebih banyak daripada yang anda mampu-itu adalah salah satu sebab di sebalik krisis kewangan 2008. Sebab-sebab “kos yang tidak dijangka” tidak dapat dipahami – bukan mengapa kita membuat rancangan dan menyewa profesional? Dapatkan pendapat kedua dari pihak ketiga-seorang profesional yang tidak akan melakukan projek itu-dan bertanya, Berapakah kosnya?

Kos Bangunan Tersembunyi 

Rumah baru bukanlah semua kos pembinaan rumah. Adalah penting untuk bermimpi, tetapi sebelum anda jauh ke dalam proses perancangan, pastikan anda tahu berapa banyak yang anda dapat dengan selamat membelanjakannya di rumah baru anda. Jangan bergantung kepada nasihat kawan atau keluarga. Dan janganlah bergantung kepada ketelusan keseluruhan dari sesiapa sahaja yang menjual sesuatu-termasuk bankir anda, yang boleh menjual gadai janji anda yang tidak mampu. Bercakap dengan akauntan atau penasihat kewangan anda. Kebanyakan, percaya kepada diri sendiri dan penghakiman anda yang baik. Renovate rumah

Semasa anda merancang belanjawan pembinaan anda, jangan lupa perbelanjaan tersembunyi. Rumah baru anda mungkin datang dengan kos hidup yang lebih tinggi, jadi pastikan anda membiayai anggaran kos utiliti, cukai, dan insurans rumah. Pertimbangkan “kos penggantian” insurans rumah dan juga insurans hayat. Anda berkemungkinan akan menjadi satu bungkusan kos yang tidak termasuk dalam kontrak bangunan. Ini termasuk pendawaian untuk sambungan internet, dapur yang ditingkatkan dan peralatan dobi, perabot rumah (termasuk langsir, tirai, warna, dan rawatan tingkap), pemasangan permaidani, landskap (bunga, semak, pokok, dan rumput) , pembersihan rumah, dan penyelenggaraan tahunan.Pilih Lot Anda

2. Pilih Lot Anda

Jika anda belum membeli lot bangunan untuk rumah baru anda, berbincang dengan Realtors untuk mendapatkan anggaran kasar kos tanah. Walaupun mungkin terdapat pengecualian terhadap peraturan ini, secara umum, mengharapkan 20 hingga 25 peratus daripada projek rumah baru Anda akan menuju ke tanah tersebut.

Sama ada anda sedang membina rumah anda dalam pembangunan pinggir bandar atau tapak dengan pemandangan laut yang luas, anda akan sentiasa perlu memilih tanah sebelum memilih pelan lantai atau butiran lain. Anda (dan apa sahaja yang anda sewa) perlu menyiasat faktor seperti keadaan tanah, saliran, zon, dan kod bangunan di rantau ini. Adakah rumah anda disesuaikan untuk memenuhi keperluan anda atau sekiranya anda mendapati banyak yang sesuai dengan rumah impian anda?

3. Pilih Pelan

Banyak rumah baru dibina menggunakan pelan stok dari katalog bercetak atau kedai dalam talian. Mencari pelan yang betul boleh mengambil sedikit masa. Pembina atau pereka rumah boleh membuat pengubahsuaian kecil dalam saiz bilik, gaya tingkap, atau butiran lain. Dapatkan idea dari banyak katalog yang tersedia, kemudian dapatkan pelan bangunan profesional membantu anda memilih pelan stok terbaik untuk keperluan anda.

Rumah yang direka khas, di sisi lain, dibuat khusus untuk keluarga yang akan tinggal di sana dan lokasi (iaitu, lot) ia duduk di atas. Dalam kebanyakan kes, rumah yang direka khas memerlukan perkhidmatan arkitek berlesen. Mereka menanyakan soalan seperti “Di manakah matahari berhubung dengan banyaknya? Di mana arus angin datang? Bagaimana arsitektur menyelamatkan pemilik rumah mengenai pemanasan jangka panjang dan kos penyejukan?”

Sama ada anda memilih saham atau reka bentuk tersuai, anda akan bijak memilih rancangan yang akan memenuhi keperluan anda untuk bertahun-tahun yang akan datang. Satu tempat untuk memulakan mungkin menentukan gaya rumah kegemaran anda.

4. Selesaikan Pasukan Anda

Anda memerlukan pasukan pakar untuk mereka bentuk dan membina rumah anda. Pemain utama akan termasuk pembina, penggali, juruukur, dan pereka rumah atau arkitek. Memutuskan jika anda benar-benar perlu mengupah arkitek. Banyak pemilik rumah bermula dengan memilih pembina atau kontraktor. Pro itu kemudian memilih ahli pasukan lain. Walau bagaimanapun, anda juga boleh memilih untuk menyewa arkitek atau pereka terlebih dahulu. Persoalannya ialah: bagaimana anda terlibat dalam proses ini? Sesetengah pemilik rumah memilih untuk menjadi pengurus projek mereka sendiri. Jika demikian, anda mempunyai lebih banyak kawalan, tetapi anda juga perlu memilih pembina yang betul atau subkontraktor yang bekerja dengan cara ini.

Bagaimana dengan Pembinaan Nontradisional?

Apa yang kelihatan seperti rumah anda tidak semestinya menentukan bagaimana rumah itu dibina. Pembinaan rangka kayu tradisional bukan satu-satunya pilihan. Ramai orang telah tertarik dengan rumah jerami, membanting pembinaan bumi, dan juga rumah kobar. Tetapi anda tidak boleh mengharapkan pembina tradisional-atau bahkan semua arkitek-untuk menjadi pakar dalam segala-galanya. Membina rumah tradisional dengan menggunakan kaedah yang tidak tradisional memerlukan pasukan yang mengkhususkan diri dalam jenis pembinaan itu. Lakukan kerja rumah anda dan cari arkitek yang betul yang dapat merealisasikan visi anda-dan, melainkan anda mempunyai wang tambahan untuk percubaan, pastikan anda melawat projek-projek yang tidak tradisional yang sudah selesai.

5. Rundingan Kontrak

Pastikan untuk mendapatkan kontrak bertulis yang telah ditandatangani dan ditandatangani oleh pembina atau kontraktor dan arkitek atau pereka. Apa yang berlaku dalam kontrak bangunan? Kontrak untuk pembinaan rumah baru akan menerangkan projek secara terperinci dan memasukkan penyenaraian semua bahagian yang akan dimasukkan ke dalam rumah-“spesifikasi”. Tanpa spesifikasi terperinci, rumah anda mungkin akan dibina dengan bahan “gred pembina”, yang boleh berada di sisi yang lebih murah. Pastikan anda telah membuat spesifikasi sebelum kontrak ditulis-sebagai sebahagian daripada rundingan-dan kemudian pastikan semuanya disenaraikan. Ingat untuk meminda kontrak jika anda atau pasukan anda membuat apa-apa perubahan kepada projek di kemudian hari.

Adakah anda sedang faham?

Langkah-langkah untuk membina rumah baru boleh menjadi masa yang menarik. Tidak semua orang, bagaimanapun, harus membina rumah. Proses ini banyak kerja keras dan gangguan dalam hidup anda dan kehidupan orang-orang di sekeliling anda. Jika anda mendapati diri anda berkata, “Jika hanya ….” terlalu banyak kali, anda mungkin tidak akan puas. Kenali diri sendiri. Rumah baru atau rumah yang lebih besar atau rumah kecil mungkin tidak “membetulkan” kehidupan atau hubungan yang bermasalah. Langkah pertama yang paling penting adalah menganalisis motif anda. Adakah anda membina sebuah rumah kerana seseorang yang lain mahu anda? Adakah ia lencongan daripada masalah lain yang sukar? Bolehkah anda menangani tekanan tambahan dalam hidup anda? Mengapa anda ingin membina rumah? Refleksi diri boleh membawa kesedaran diri-dan menyelamatkan anda dari banyak sakit kepala.